Spelen op
Terra X

Deze pagina gaat over het spelen op Terra X. Terra X speelt zich af in een specifieke spelwereld, met een geheel eigen sfeer en stijl. Als deelnemer word je onderdeel van deze rijke spelwereld en moet je een personage spelen die daar in past.

Spelen op Terra X

Voor het maken van een personage en het spelen op Terra X hebben wij een aantal richtlijnen (en een aantal regels) onder elkaar gezet; dingen om rekening mee te houden. Dit doen wij niet om streng te zijn! Wij geloven dat hoe meer een personage in de spelwereld past, hoe leuker het voor jou en jouw medespelers wordt. En hoe meer de personages in de spelwereld passen, hoe meer de personages, de spelwereld, de verhalen en de gebeurtenissen tot leven komen. Het vormt dan een pakkend, meeslepend geheel. 

De belangrijkste afspraak

Het is op Terra X alleen toegestaan om te spelen met een personage dat vooraf door de organisatie is goedgekeurd. Dit houdt in dat je, voor het kopen van je ticket, contact hebt met de organisatie over het personage dat je wilt gaan spelen. Dan kijken wij samen naar je ideeën en of deze passen in de spelwereld en aansluiten bij het evenement dat wij willen maken. Misschien moet er iets veranderd worden aan je concept. Dan laten we dat natuurlijk weten.

Met Terra X willen wij een unieke, meeslepende ervaring bieden. Wij steken ontzettend veel moeite in het verhaal en de persoonlijke lijnen van personages. Het kan zo zijn dat het idee wat jij hebt, niet in de visie past die wij hebben voor Terra X. En dat is vet zonde! Dan heb jij een minder leuk weekend en daar balen wij dan echt van. Daarom zullen wij ook zeker naar oplossingen om een betere aansluiting te vinden kijken, maar zijn wij ook niet bang om nee te verkopen als het nodig is. Want het kan natuurlijk zijn dat jij een andere verwachting hebt van het evenement die wij niet waar kunnen of willen maken, en dat is helemaal okay!

Als je personage uiteindelijk goedgekeurd is, dan kun je met dit personage spelen op Terra X.

Het is dus niet mogelijk om op het evenement aan te komen als speler, zonder contact te hebben gehad over je personage. Als dat gebeurt, ben je natuurlijk van harte welkom bij ons super leuke figuranten team! En dan kijken we voor de volgende editie van Terra X naar de mogelijkheden om toch te kunnen spelen.

Al het contact met de organisatie van Terra X kan via terrax@sinderlarp.nl!

Het maken van een personage

Het maken van een personage voor Terra X verschilt niet heel veel met het maken van een personage voor een ander Levend Rollenspel evenement. Het begint bij het lezen van de informatie over de spelwereld en het bedenken van een concept. Dit concept werk je dan uit tot een achtergrond en (spel) doelen en hier ga je samen met de organisatie naar kijken. Als laatste moet het personage natuurlijk ook passen binnen het regelsysteem van Terra X!

Een belangrijk verschil is dus dat het niet is toegestaan om te spelen als een personage dat niet samen met de organisatie is goedgekeurd. Een ander belangrijk verschil komt vanuit het soort evenement dat Terra X is: een harde spelwereld met veel gevaar en conflict. Een high-stakes en high rewards evenement, waar voor bijna iedereen de risico's uiteindelijk de overhand zullen nemen. Dit betekent dat wij op Terra X zoeken naar personages die hierin passen en spelers die hierin mee willen gaan. Wij vragen elke speler aan het begin al na te denken over de grote valkuilen en mogelijke doods-oorzaken van het personage.

De spelwereld

Misschien heb je al een heel duidelijk idee over het soort personage dat je wilt gaan spelen, misschien ook niet. In beide gevallen is de eerste stap het lezen van de Spelwereld informatie. Hier kun je niet alleen inspiratie voor een personage vinden, maar ook alle informatie die je nodig hebt om te kijken wat voor soort personages er mogelijk zijn en hoe de Vervallen Wereld er uit ziet.

Op Terra X zien wij het lezen van de informatie over de spelwereld niet als optioneel. Wij verwachten dat alle deelnemers, maar met name de spelers, de spelwereld goed gelezen hebben. Is iets onduidelijk of kom je ergens niet uit? Neem dan vooral contact met ons op!

Concept, achtergrond en contact

Na het lezen van de informatie over de Vervallen Wereld is het tijd om een personage uit te werken! Sommigen beginnen misschien met enkel een concept terwijl anderen direct een uitgebreide achtergrond van het personage willen uitwerken. Beide is okay, natuurlijk.

Ergens in deze fase zul je contact moeten opnemen met de organisatie. Hierin is het voor ons belangrijk dat je al wel wat duidelijke ideeën hebt voor je personage, maar een compleet uitgewerkte achtergrond is ook nog niet nodig.

Wij hebben een aantal punten die we van alle spelers willen ontvangen voor hun personage. Deze moet je uiteindelijk ook in een formulier invullen, als je personage is goedgekeurd. Wanneer je met ons contact opneemt, vragen wij je dan ook om sowieso deze punten al mee te nemen:

  • Hoe heet het personage?
  • Van welk Volk is het personage?
  • Waar komt het personage vandaan?
  • Bij welk Gilde of groepering hoort het personage?
  • Wat is de religieuze overtuiging van het personage?
  • Een korte omschrijving of samenvatting van het personage. De about me sectie, zegmaar.
  • Waarom gaat jouw personage op De Reis?
  • Welke ambities, doelen of dromen heeft het personage?
  • Welke spelwensen of doelen heb jij als speler?
  • Hoe zie jij het/een einde van je personage voor je?

Voor de volledigheid, je personage hoor je dus op te sturen naar terrax@sinderlarp.nl!

Verder is er natuurlijk ruimte om een dieper uitgewerkte achtergrond aan te leveren, waar je bijvoorbeeld meer informatie geeft over de nederzetting waar je personage vandaan komt of hoe je personage is geworden zoals ie nu is. Het is voor ons fijn als je een uitgebreide achtergrond stuurt in de vorm van een Google Doc link, maar met een PDF of Word bestand komen we ook uit de voeten!

Wanneer het personage met de organisatie besproken en goedgekeurd is, wordt het personage dus in ons archief neergezet. Dan hebben wij altijd de juiste informatie om voor alle spelers passende en spannende (persoonlijke) verhalen te schrijven!

Laatste stappen: spelregels en kostuum

Een personage op Terra X moet ook een aantal stappen volgen binnen het regelsysteem. Dingen zoals het Volk en Gilde hebben regeltechnische gevolgen.
Verder behandelt het regelsysteem de regels voor bijvoorbeeld veilig vechten, Woordmacht en personage ontwikkeling.

Je vindt het regelsysteem van Terra X door hier te klikken.

Ook heel belangrijk is het uiterlijk van een personage. De Vervallen Wereld heeft een unieke stijl en ook de verschillende Gildes en groeperingen hebben zo hun eigen richtlijnen voor kleding en uitrusting. Voor informatie over de kostuumrichtlijnen van Terra X, kun je hier klikken.

De kaders

Er zijn een aantal concrete kaders waar spelers rekening mee moeten houden bij het uitwerken van hun personage. Deze hebben wij gemaakt om twee redenen: ten eerste is de wereld van Terra X dusdanig groot dat het bieden van een aantal kaders (bijvoorbeeld over de herkomst van een personage) een goede manier is om alle deelnemers een duidelijke plek in de wereld te geven, zowel geografisch als verhalend. Ten tweede heeft de Vervallen Wereld zelf ook een aantal duidelijke restricties die te maken hebben met hoe de spelwereld werkt; niet alles is mogelijk.

De kaders zijn als volgt:

  • Personages mogen van verschillende rassen of volkeren zijn. De Vervallen Wereld kent vier verschillende volkeren, het woord ‘ras’ is meer verbonden aan de volgelingen van de Heer van het Licht. Meer informatie over de Vier Volkeren kun je bij de Spelwereld pagina's vinden!
  • Spelers mogen voor de herkomst van hun personage zelf locaties/nederzettingen bedenken. De richtlijn is dat het spelers vrij staat om locaties te bedenken ter grootte van een dorp; alles daarboven moet in overleg met de organisatie. Personages mogen alleen uit het westelijke deel van de spelwereld komen, waar de Gildecultuur dominant is.
  • Elke gemeenschap heeft dezelfde problemen in de Vervallen Wereld, er zijn geen ‘veilige’ dorpen of gemeenschappen zonder honger en schaarste.
  • Personages mogen vanuit verschillende groeperingen komen. De Grote Gildes, het kleinere Gilde Raconteur, een Laï samenleving van de Heer van het Licht of een Gildeloos personage.
  • Voor Gildeloze personages willen we benadrukken dat dit niet altijd even gemakkelijk zal zijn. De samenleving van dit deel van de Vervallen Wereld is haast volledig gebouwd op de Gildecultuur. Bestaansrecht en Bestaanschennis vormen grote moeilijkheden om te overwinnen. Echter biedt het spelen van een Gildeloos personage ook heel veel vrijheid! Iemand die buiten de reguliere samenleving valt, kan uiteindelijk alle kanten op groeien.
  • Als speler mag je alle informatie die op de website staat en via andere officiële kanalen zijn gedeeld als kennis van je personage beschouwen. Het is niet toegestaan om met meer kennis over onze tijd of de Anciens te beginnen. Mocht je met een eigen idee over kennis van de Vervallen Wereld of de Anciens het spel in willen, neem dan eerst contact op met de organisatie. In overleg is heel veel mogelijk! Ook het meebrengen van Anciens Artefacten moet eerst goedgekeurd worden.
  • Spelers mogen hun eigen Religieuze overtuiging bedenken. Er zijn een aantal bestaande religieuze overtuigingen op de website beschreven, deze mag je ook altijd gebruiken.

Terug naar boven