Kostuum op
De Dwaler

Als je meedoet aan De Dwaler, speel je een personage in de spelwereld. Dit personage moet er dus ook uitzien als iemand in die spelwereld. Hoe kleden mensen zich eigenlijk in de 13de eeuw? En hoe zien mythische wezens eruit in de wereld van De Dwaler? Een kostuum maken of samenstellen is een mooie manier om je personage leven in te blazen. Lees hier onze regels en richtlijnen hierover.

De visuele stijl

De Dwaler heeft een unieke visuele stijl, gekenmerkt door de twee werelden die bij elkaar komen. 

Aan de ene kant heb je Europa uit de 13de eeuw, wat wij kennen door opgravingen en manuscripten. Denk hier aan kruisridders in lange wapenkleden en strakke maliënkolders, boeren in simpele tunieken en gesluierde adelvrouwen in de kenmerkende ‘hellepoort’ jurk. 

Aan de andere kant heb je het mythische: verhalen van vroeger die wij met vormgeving tot leven brengen. Hier proberen wij zo dichtbij de beschrijving van de mythe als mogelijk te blijven, met invloeden uit de cultuur waar het verhaal vandaan komt. Fauns zien er Grieks uit, terwijl draugr zich Scandinavisch kleden.

De visuele stijl is gegrond in onze geschiedenis en valt geloofwaardig binnen haar kaders. Hoe meer de deelnemers zich hier naar kleden, hoe makkelijker het is om je in de spelwereld onder te dompelen.

Op Pinterest hebben wij een stijlbord voor de middeleeuwen en een stijlbord voor mythologie, om inspiratie op te doen. Of je kan natuurlijk bij onze foto’s kijken! 

Vuistregels

Voor we dieper ingaan op wat wel en niet kan, hebben we hier een aantal vuistregels. Deze zijn er om houvast en duidelijkheid te creëren. Dit zijn handvatten om een kostuum te maken die gegrond is in de spelwereld.

We raden aan eerst te bedenken wat je wil gaan spelen, om daarna te kijken wat voor kostuum bij je personage past.

Middeleeuwse personages

  • De Dwaler speelt zich af in de 13de eeuw. Kostuums van middeleeuwse personages moeten passen binnen dat tijdsbeeld. 
  • Hierbij nemen wij de 13de eeuw als geheel; kijk hiervoor naar afbeeldingen en informatie over de periode 1200 t/m 1299. 
  • De 13de eeuw heeft een bepaalde ‘beeldtaal’ en kledingregels. Deze maakt personages direct herkenbaar.
  • Zo heb je de 3 standen, die elk van elkaar verschillen; de boerenstand, de adelstand en de geestelijkheid. Een boer zal op een boer lijken, in simpele kleding. En een ridder moet ook op een ridder lijken, met de juiste uitrusting en wapenkleed. Etc.
  • Uiteraard zijn er ook verschillen in kleding binnen de standen en tussen verschillende personages. Leeftijd, afkomst, beroep, inkomen en voorkeur bepalen ook hoe de kleding van een persoon eruitziet.
  • Dan zijn er nog voorgeschreven kledingregels, zoals van ridder- en kloosterordes. Zo dragen bijvoorbeeld Fransiscaanse monniken een grijs of bruin habijt. En Teutonen dragen een wit wapenkleed met een zwart kruis. 
Adeldame met bont, juwelen en zijde in het midden, geflankeerd door twee dienstmeiden met simpelere jurken.
Adeldame met bont, juwelen en zijde in het midden, geflankeerd door twee dienstmeiden met simpelere jurken.

Mythische personages

  • Ook mythische personages zijn onderhevig aan het tijdsbeeld. Hun kleding en uitrusting kan niet uit een latere periode dan de 13de eeuw komen.
  • Wij interpreteren deze wezens door te kijken naar de beschrijvingen uit de verhalen. Staat daar dat een kobold simpele vodden draagt? Dan draagt deze simpele vodden.
  • Voor de rest van de vormgeving wordt gekeken naar de cultuur waar het verhaal uit komt. Zo zal een dvergr uit de Noorse mythologie er uitzien als een viking, terwijl Aes Sidhe uit Ierse mythologie weer Keltische kleding dragen.
  • Dit betekent dat mythische personages ook kleding kunnen dragen van vóór de 13de eeuw, afhankelijk van de mythe.
  • Ook mythische personages hun kleding zijn dus geïnspireerd door geschiedenis. Hierbij vermijden we fantasy vormgeving, zoals bijvoorbeeld Lord of the Rings of Dungeons & Dragons.
Twee alfen uit de Noorse / Germaanse mythologie

De 13de eeuw; een simpele periode

Mocht je het nu al veel informatie vinden, willen we graag het het volgende op het hart drukken: de 13de eeuw is een relatief simpele periode! En het moet dus ook relatief makkelijk zijn om mee te doen!

Het was een periode van simpele vormen. Patronen voor jurken en tuniek bestaan vooral uit rechthoeken en driehoeken. Beenbedekking - kousen en beenlingen - zijn strak. Terwijl de wijdere bovenlaag taille krijgt met een dunne riem om je middel. 

Je kan al een simpel mannelijk personage spelen met een lange tuniek, een dunne riem en beenlingen. Je kan al een simpel vrouwelijk personage spelen met een jurk, een dunne riem en hoofdbedekking. 

Hiermee heb je al genoeg om als simpel middeleeuws personage mee te doen aan De Dwaler! En dit kan nog steeds van alles zijn! Een boer, houthakker, timmerman, kruidenvrouw of bierbrouwer. De geschiedenis heeft genoeg mogelijkheden!

Vanaf hier kan je kostuum altijd verder uitbreiden. Kijk bijvoorbeeld naar middeleeuwse schoenen, om het écht af te maken. En wat is er nou middeleeuwser dan een kaproen? Of koop een buideltje voor aan je riem, voor je zuurverdiende koperstukken! Een luizenkapje of een strohoed is altijd een mooie upgrade. Speel je een jager? Zoek dan naar een ‘jagdhut’. Of wil je een wachter spelen? Zoek dan naar een mooie gambeson/wambuis, ketelhelm en een passende LARP speer!

Weet dat er ook tips zijn om met je kostuum ‘vals te spelen’. Vind je beenlingen nog lastig om te regelen? Als je tuniek lang genoeg is, kan je wegkomen met een simpele strakke broek in de juiste stof! En omdat jurken langer zijn dan tunieken, kan je gewoon moderne kousen dragen; die zien mensen toch niet! Het belangrijkste is dat je kostuum binnen het beeld past. Vind je het leuk om wel je hele kostuum met de hand te naaien van handgeverfde stoffen en met historisch ondergoed mag dat uiteraard, maar het is niet verplicht.

Wil je iets complexer spelen, zoals een ridder of een mythisch wezen? Dat kan, maar dan wordt het kostuum maken ook ingewikkelder. Dat hoort ook bij de hobby. Maar wij willen graag benadrukken dat de basis van De Dwaler simpel is. 

Voor hulp en ideeën kan je altijd terecht op de Sinder Events Community Discord. Hier helpen onze vrijwilligers en deelnemers je graag!

Mooie simpele maar volledig kostuum voor de gemiddelde middeleeuwse jonge vrouw. Haren los onder de sluier betekent over het algemeen ongehuwd.

Brailles (onderbroeken) met opgerolde beenlingen.

Een Fransiscaane monnik in een bruine habijt

Beeldtaal en kleur

De 13de eeuw heeft een bepaalde ‘beeldtaal’. Wat we daarmee bedoelen, is dat bepaalde standen en rollen in de samenleving er op een bepaalde manier uitzagen. Dit zie je terug in kledingstukken en uitrusting, maar ook in de stoffen en kleuren die men droeg. 

Dit wordt nog verder benadrukt in geïllumineerde / verluchte manuscripten uit het tijdperk, zoals de bekende Maciejowski Bijbel. Hierin worden bepaalde figuren ook op een specifieke manier afgebeeld. Hoewel de realiteit genuanceerder is dan zo’n strakke indeling, maken wij wel graag gebruik van deze beeldtaal om de speeltijd karakteristiek uit te beelden en rollen herkenbaarheid te geven. 

Aan de kleur van kleding kan je bijvoorbeeld zien hoe welvarend een persoon is. Arme mensen dragen vooral neutrale kleuren, zoals ongekleurde en bruine stoffen. Boeren en stedelingen dragen veelal natuurlijke kleuren. De meest gebruikte kleuren waren blauw, rood, groen (oker)geel en oranje. Wie welvarender is, heeft misschien ook kleding bedrukt met patronen. Paars was alleen voor koningen behouden. Hoewel we dus moderne kleuren vermijden, waren de middeleeuwen kleurrijker dan een boel mensen misschien denken!

Belangrijk is dus ook dat kleding en eventuele uitrusting past bij de stand en beroep van je personage. Je zal alleen rijke mensen en adel vinden in geblokdrukte zijde en alleen boeren in braies en opgerolde tunieken op het veld. Maar er zijn ook meer specifieke richtlijnen. Zo zullen alleen ridders ailettes dragen, zien we in manuscripten vrijwel alleen muzikanten mi-parti (kleding wat in het midden gedeelde twee kleuren heeft) kleding dragen en moeten melaatsen een bel of ratel dragen.

Verder hebben de diverse ridder- en kloosterordes van de speeltijd ook kledingvoorschriften.  Zo dragen Franciscaanse monniken een grijs of bruin habijt. En Teutonen dragen een wit wapenkleed met een zwart kruis. Benieuwd hoe een bijvoorbeeld de Franciscanen zich kleedden? Zoek bijvoorbeeld op "Franciscaner monnik kleding 13e eeuw”, of gebruik Engelse zoekopdrachten voor betere resultaten! 

We moedigen alle deelnemers aan om je hierin te verdiepen, als je weet wat je wil gaan spelen. Maar weet ook dat je altijd hulp kan vragen in de Sinder Community Discord. Elkaar hierbij helpen, en samen meer leren over geschiedenis, is immers deel van de Dwaler visie!

Rijke adellijke dame met een kortere overjurk en omslagdoek van zijde, juwelen en gouden circlet

Een rijke man met een simpele tuniek, maar vol met juwelen, een bezette riem en een met bont-beklede hoed.
Een ridder bedekt met maliën, heraldisch wapenkleed, schild en ailettes (de vierkante platen op de schouder)
Tempeliers, te herkennen aan het rode kruis op hun wapenkleden en mantels

Mythische kleding

Voor de kleding van mythische personages kijken we naar de cultuur waar de mythe uit komt. Dat kan dus ook verder teruggaan dan de 13de eeuw. Helaas kunnen we met geen mogelijkheid de kleding van ál die culturen hier samenvatten. Wat we wel kunnen, is je een eindje op weg helpen!

Wil je een wezen uit de Noorse mythologie spelen? Dan kan je misschien beginnen bij de Hedeby opgraving, of Skjoldenhamn, waar die typische Skjoldenhamn kaproen bekend van is. Veel mensen associeren deze stijl ook met winingas / beenwindels. Of zoek voor vrouwen naar de ‘hangerok’ en ‘turtle brooches’. Kijk voor inspiratie liever naar de film The Northman, dan naar de serie Vikings

Keltische kleding associeert men heel erg met ruit patronen, zoals gevonden bij de Hallstatt opgravingen. De kenmerkende mantel / omslagdoek staat bekend als een brat, waaronder vaak een soort tuniek werd gedragen, wat men een léine noemde. Voor sieraden kan je zoeken naar de stirlings torcs of de leekfrith torcs. 

De oude Grieken hadden meerdere factoren die bepaalden wie wat droeg en wanneer het gedragen werd. De meest voorkomende kledingstukken zijn de chiton, peplos, himation en de chlamys. 

En laten we niet vergeten; speel je een wezen uit middeleeuws bijgeloof? Dan is het heel aannemelijk dat die gewoon kleding draagt uit de 13de eeuwse samenleving. Daarover is op deze pagina genoeg te vinden! En een paar handige do’s en don’ts onderaan!

Een alf uit de Noorse mythologie, met kleding en sieraden geïnspireerd op vikingvondsten.
Fauns uit de de Griekse mythologie, met kostuums geïnspireerd op Romeinse en Griekse vondsten
Een wiedergänger, recent gestorven en weer opgestaan, te zien aan de 13de eeuwse kleding

Materialen

Een makkelijke manier om je kostuum eruit te laten zien alsof je recht uit een tijdmachine bent gevallen is door te letten op welk materiaal is gebruikt voor de kleding. Er zijn veel mooie materialen die passen binnen De Dwaler. Deze zijn, zoals je misschien wel raadt, allemaal natuurlijk. 

De gemiddelde persoon droeg vooral wol en linnen. In het zuiden werd al wat katoen gedragen, maar linnen past beter bij de meeste personages die uit de periode en regio van de Dwaler komen. Zijde werd soms gedragen door rijke mensen. En verder maakten mensen gebruik van ieder stukje dier, dus leer en been zijn ook prachtige materialen voor riemen en accessoires.

Met een beetje mazzel kan je deze stoffen vrij goedkoop vinden op de markt. Maar er zijn ook goedkope alternatieven. Denk aan katoen, wolmix of canvas: een linnen-katoen mix. We vermijden graag het gebruik van modern ogende stoffen. Niet van plan je kostuum zelf te maken? Let er dan ook goed op wat voor tuniek of kaproen je koopt!

Ook voor pantser zijn alternatieven. Echt maliën is erg zwaar en niet voor iedereen prettig. Als je een aluminium kolder koopt die er echt uit ziet, vinden wij dat hartstikke prima! 

Niet zeker over een stof of product? Vraag het na in de Sinder Community Discord!

Tijdsbeeld; wel of niet?

Hoe ziet de 13de eeuw er eigenlijk uit? Wat bestond al wel, maar wat bestond ook nog niet? Hollywood films geven vaak een vertekend beeld van geschiedenis. Graag helpen wij met De Dwaler dit beeld te verbeteren. 

Deze lijst beschrijft een versimpeld beeld van de 13de eeuw. Hier staat dus niet alles! In sommige gevallen zijn dingen wél toegestaan bij mythische personages, omdat het bijvoorbeeld uit een eerdere periode en cultuur komt. Kleding en uitrusting van latere periodes is nooit toegestaan.

Bovenkleding

Wel;

  • Lange tunieken, minstens tot aan de knie
  • Lange jurken tot aan de enkels
  • Simpele kaproenen
  • Cappa
  • Gardecorps of vliegher
  • Schort (voor bepaalde beroepen en alledaagse huistaken )
  • Bedekte borst en rug

Niet;

  • Korte tunieken
  • Blousen
  • Shirts zonder mouwen
  • Kleding met pofmouwen
  • Korsetten
  • Doubletten en vesten
  • Kaproenen met ‘kantelen / dags’

Broeken

Wel;

  • Beenlingen en braies
  • Kniehoge kousen
  • Blote benen (mannen van een lage stand in de zomer)

Niet;

  • Wijde broeken
  • Pofbroeken
  • Geplooide rokken
  • Kilts

Hoofddeksels

Wel;

  • Luizenkapjes / coif
  • 13e eeuwse sluiers 
  • Bycocket / Jagdhut (Robin Hood hoedje)
  • Strohoeden
  • Dophoedje (middeleeuwse pileus pannonicus)
  • Sluiers (voor vrouwen)

Niet;

  • Baretten
  • Bandana’s
  • Piratenhoeden
  • Tudor haarnetten
  • Tovenaars hoeden
  • Cowboy hoeden en akubra’s 

Een modieuze vrouw in de 13de eeuw draagt een fillet (de linnen of zijden band om het hoofd met vaak wat ruches en borduursels) met barbette (de band om de kin die de hoofddoek en de barbette op z’n plek houdt door ze eraan te spelden).

Een modieuze man met  spelden op zijn wollen dophoedje, waaronder hij een linnen luizenkapje draagt.

Pantser en bescherming

Wel;

  • Maliën
  • Gambeson / wambuis (13de eeuws)
  • Ketelhoeden (13de eeuws)
  • Mandhelmen (13de eeuws)
  • Secret helm
  • Groot helm
  • Calotte
  • Coat-of-plates (St. Maurice)
  • Ailettes (voor ridders)
  • Wapenkleed / waffenrock

Niet;

  • Plaatharnas*
  • Leren (fantasy) pantser
  • Bracers
  • (Gewatteerde) doubletten
  • Barbuta helmen
  • Morions en cabbasets
  • Bascinet helmen
  • Armet helmen
  • Stormhelmen
  • Burgonets en Kreefthelmen
  • Sallet helmen
  • Brigandine

*Enkele voorlopers alleen op aanvraag

Wapens

Wel;

  • Fautsoen (13de eeuws)
  • Simpele zwaarden (Voorbeeld Oakshott type X t/m XIV)
  • Simpele knotsen en slagwapens
  • Simpele dolken
  • Simpele speren

Niet;

  • Rapieren 
  • Tweehandige zwaarden / Zweihänders
  • Claymore
  • Tweekoppige bijlen en hamers
  • Fantasy wapens
  • Oosterse wapens

Riemen

Wel;

  • Lange, dunne riemen (±2 cm breed, tot voorbij de knie)
  • Riemen met riembeslag
  • Kaart geweven band

Niet;

  • Dikke riemen
  • Kidneybelts
  • Corsetriemen
  • Gevlochten riemen

Stoffen

Wel;

  • Linnen
  • Wol
  • Zijde (mits passend bij personage)

Prima;

  • Katoen
  • Wolmix
  • Polyester-zijde dat eruit ziet als echte zijde

Niet;

  • Velours de panne
  • Polyester
  • Satijn
  • Organza
  • Fleece
  • Tule
  • Denim
  • Tricot/stretch
  • Kant

En vermijd verder ook; 

  • Late middeleeuwen
  • Renaissance
  • Tudor
  • Piraten kleding
  • Viking kleding (tenzij je een mythisch personage speelt uit die mythologie) 
  • Bourgondisch
  • Fantasy kleren en harnas
  • Zwart leer

Zoals gezegd is dit geen volledige lijst. Weet je iets niet zeker, of kan je het hier niet vinden? Vraag het ons, voordat je per ongeluk iets koopt wat je niet op De Dwaler mag gebruiken. 

Afsluitend

Wij zijn ons ervan bewust dat De Dwaler iets meer kleding regels heeft dan een boel LARPS (en weer minder dan anderen). Maar wij hebben als doel gesteld om deelnemers onder te dompelen in deze bijzondere, rijke spelwereld. En wij geloven dat als iedereen zijn best doet om binnen het plaatje te passen, dat dat plaatje des te meer tot leven komt. 

Kom je er niet uit, of weet je iets niet zeker? Schroom dan niet om hulp te vragen op onze Sinder Community Discord, of stuur ons een mail op dwaler@sinderlarp.nl

Terug naar boven