Spelen op
Quon

Op deze pagina lees je hoe je een personage kunt bouwen voor Quon aan de hand van vijf stappen: het lezen van de spelwereld informatie, het bedenken van een concept, achtergrond en speldoelen en tot slot het kiezen van vaardigheden.

Als je wilt komen spelen, heb je natuurlijk een personage nodig. Ben je helemaal nieuw binnen de hobby? Dan is het handig om eerst de algemene pagina Wat is LARP? even door te nemen.

Spelwereld

Misschien heb je al een helder idee van het soort personage wat je wilt gaan spelen, misschien ook niet. In beide gevallen is je eerste stap het doornemen van onze spelwereld informatie! Zo kun je inspiratie halen uit alle verschillende mogelijkheden en zien of jouw idee past binnen Quon.  

Een goed begin is om te bepalen uit welk land je personage komt. Daarvoor hoef je niet alle pagina’s van de verschillende landen door te nemen: elk land heeft een korte beschrijving waarin het uitgangspunt van de cultuur wordt beschreven. Aan de hand daarvan kun je kiezen welk land je het meest interessant lijkt en hiervan de informatie doorlezen. Al staat het je natuurlijk vrij om ook daarbuiten door de lezen! 

Concept

Zodra je een idee hebt binnen welke cultuur je wilt spelen, kun je je concept gaan uitwerken. Je concept vormt de kern van je personage: het vertelt wat voor soort personage je wilt gaan spelen en hoe die zich verhoudt tot de spelwereld. Bijvoorbeeld Quenellaanse handelaar met interesse in de zwarte markt of Shubische magiër op de vlucht voor haar verleden

Bij je concept kun je ook nadenken over wat voor soort spel je ongeveer zoekt: wil je bijvoorbeeld veel met de politiek tussen landen bezig zijn, of juist met het kleinschalige kampspel van de groep waar je bij hoort? Wil je luchtig spel waarbij je alles op je gemak ervaart, of juist serieuzer spel waar je dramatische confrontaties opzoekt? Of misschien een combinatie van beiden? Al die dingen staan niet vast: misschien bedenk je een concept dat om magie draait en vindt je op het evenement zelf het religieuze spel juist veel leuker. Maar het helpt wel om er alvast over na te denken! 

Achtergrond

Wanneer je een concept geschetst hebt, kun je dit verder uitbreiden door je achtergrond te bedenken. Dit kan zo kort of uitgebreid zijn als je zelf wilt. Sommigen schrijven een gedetailleerde achtergrond, omdat dit hen helpt zich alvast in te leven in het personage. Anderen schrijven alleen de kernpunten op, omdat ze niet tijdens het spelen willen struikelen over details. Je achtergrond is uiteindelijk een middel om voor jezelf duidelijk te krijgen wat je personage al heeft meegemaakt en hoe dit hen gevormd heeft. Wat zijn de overtuigingen van je personage en hoe zijn die tot stand gekomen? Want een Ranuriaan uit de strakke hiërarchie van het harde nomadenleven, heeft een hele andere kijk op de wereld dan een Zar Vondiëllische zwendelaar die als kind al leerde liegen. 

Voor Quon is het niet verplicht om je achtergrond in te sturen, maar we raden het wel aan! Niet alleen om te controleren of alles klopt voor de spelwereld. Ook zodat we er rekening mee kunnen houden voor mogelijke verhaallijnen.

Speldoelen

Wanneer je je concept en achtergrond helder hebt, volgen daar eigenlijk vanzelf je speldoelen uit. Zoals de naam al aangeeft, zijn dit de dingen die jij als personage (In Spel doelen) én als speler (Uit Spel doelen) wilt bereiken. 

In Spel doelen hebben meestal betrekking op een concrete handeling als ‘mijn eed volbrengen’ of ‘succesvol handel drijven.’ Het kan ook breder of abstracter zijn, zoals ‘de goden eren’ of ‘mijn familie trots maken.’ Mocht je personage hun speldoel behalen, dan zal dit vaak weer nieuwe uitdagingen of rollenspel met zich meebrengen. In sommige gevallen kan het ook betekenen dat het verhaal van je personage tot een conclusie is gekomen en dat het een logisch moment is om het personage af te ronden. Daarbij is het handig om na te denken wat je op het evenement zelf uit kunt spelen: als de kern van jouw speldoel of conflict buiten het dorpje Boshoek ligt, zal het lastiger worden om hier op het evenement spel uit te halen. 

Uit Spel doelen zijn wat jij als speler wilt bereiken door de rol te spelen. Ook hier kan het iets concreets zijn (bijvoorbeeld ‘mezelf uitdagen met een nieuw soort spel’), maar vaak is het wat breder (bijvoorbeeld ‘spelen met de legionairs cultuur van Quon’). 

Niet alle spelers vinden het fijn om met specifieke In Spel en Uit Spel doelen te werken: soms wil je gewoon de spelwereld instappen en zien wat er op je afkomt! Speldoelen zijn uiteindelijk een manier om je personage levendig en actief te houden. Voor ons als organisatie is het ook erg handig om je speldoelen te weten: zo kunnen we je namelijk helpen om die dingen uit je personage te halen die jij eruit wilt halen. 

Vaardigheden

Voor dit laatste onderdeel is het belangrijk dat je het Regelsysteem van Quon doorleest! Ieder personage start met 10 Ervaringspunten, waarmee je verschillende Vaardigheden kunt kiezen voor je personage. Daarbij kun je kijken naar wat er goed bij je personage past, maar natuurlijk ook naar wat je leuk lijkt om te gebruiken. Want je Vaardigheden kunnen ook weer invloed hebben op hoe je je personage speelt! Voor het overzicht kun je je Vaardigheden invullen op het Personageformulier.

Contact en community

Voor algemene vragen kun je altijd terecht bij de Quon hoek van de Sinder Events Community Discord. Daarin kun je ook zien en vragen welke concepten andere deelnemers hebben! Voor specifieke vragen over bepaalde aspecten van je personage, of als je graag je personage wilt delen, kun je ons mailen op quon@sinderlarp.nl

Tot slot

De volgorde die hierboven staat beschreven is natuurlijk niet heilig: het kan ook zijn dat je al een helder idee van een achtergrond of speldoel hebt en vanuit daar begint met bouwen. Of misschien is er zelfs een bepaalde vaardigheid of spreuk die de hoeksteen van je personage vormt. Concept, achtergrond en speldoelen zijn uiteindelijk bovenal bedoeld als handvatten om een personage te bouwen wat goed bij het evenement past en waar jij plezier mee kunt hebben. 

Is je concept rond? Dan is de volgende stap natuurlijk het maken van een kostuum: kijk voor inspiratie op de pagina Kostuum

Veel plezier, en tot op Quon!

Terug naar boven