Wat is LARP?

Welkom!
Ben je helemaal nieuw bij LARP, wil je de hobby graag ontdekken of ben je gewoon benieuwd? Dan is dit een goede plek om te beginnen! 

Maar ook als je al een boel rollenspel ervaring hebt, kan het fijn zijn om onze kijk hierop te lezen. Op deze pagina proberen we een zo algemeen mogelijk beeld te schetsen. Maar uiteindelijk is dit natuurlijk ook onze visie; hoe wij bij Sinder Events de hobby benaderen.

Maar wat is LARP nou?

LARP staat voor ‘Live Action Roleplay’, oftewel; Levend Rollenspel. Een onwijs veelzijdige hobby, die in de kern draait om improvisatiespel en beleving. Iets wat je samen maakt.

Levend Rollenspel is een interactief spel waarbij deelnemers zich inleven in zelf bedachte personages, die allemaal onderdeel zijn van de spelwereld van het evenement. Deze personages worden tot leven gebracht door kostuums en natuurlijk door het rollenspel zelf! De organisatie schrijft van tevoren de spelwereld en mogelijke verhaallijnen, maar het daadwerkelijke verhaal ontstaat wanneer de personages - elk met een eigen persoonlijkheid en doelen - interactie met elkaar hebben. 

De rol van de organisatie is om te zorgen alles lekker loopt én dat er wat te beleven valt. Dit doen zij samen met de figuranten. Die spelen ook personages, maar dan bedacht door de schrijvers. Deze rollen zijn er op geschreven om de wereld in beweging te zetten.

Bloedstollende avonturen, hartverscheurend scènes of je simpelweg onderdompelen in een andere wereld. Bij Levend Rollenspel kan je van alles beleven.

Rollenspel en improvisatie

Als speler bedenk je zelf wie (of wat) je personage precies is, wat diegene belangrijk vindt en wat je wel of niet wilt bereiken als dat personage. Als figurant wordt dit deels voor je voorbereid door de organisatie, maar uiteindelijk is het de figurant die de rol tot leven brengt en zich eigen maakt. 

Levend Rollenspel lijkt erg veel op improvisatietheater: er is geen script dat bepaalt wat je kunt zeggen, je handelt gewoon zoals jouw personage in dat moment zou handelen. Soms is dit even nadenken, maar hoe meer je ingeleefd raakt, hoe makkelijker dit gaat. Tegelijk houd je ook altijd rekening met elkaar; is deze scène ook tof voor de ander? En vormt dit een gaaf verhaal?

Wat hier anders is dan bij improvisatietheater, is dat er geen publiek is. Iedereen op het evenement is deelnemer in het spel. Zelfs als er iets gebeurt waar jouw personage niet actief deel van is (bijvoorbeeld een berechting op het dorpsplein) speel je nog steeds mee en reageer je als je personage (bijvoorbeeld door blij of teleurgesteld te zijn bij het vonnis van de berechting). Wat die gebeurtenis natuurlijk alleen maar levendiger maakt! Dit betekent niet dat je zomaar alles kunt doen, want de spelwereld zal ook weer reageren op wat jij doet. Het spel draait om die actie en reactie: zo creëer je samen gave scènes en een levendige wereld! 

Veel verhalen draaien om conflict. Dit is dan ook een belangrijk, en spannend, onderdeel van rollenspel. Wanneer personages botsen over hun overtuigingen, of wanneer een personage de ander iets aandoet, geeft dit dramatische spelmomenten. Daarbij moet het onderscheid tussen het personage en jijzelf duidelijk blijven: zodat er geen daadwerkelijke ruzie ontstaat over iets wat er in het spel is gebeurt. Goede communicatie is dan ook extra belangrijk wanneer je dit soort conflict uitspeelt. 

Als je nog geen ervaring hebt met rollenspel of improvisatie, kan het best spannend zijn om voor het eerst een rol te spelen. Bij Sinder vinden we het belangrijk dat iedereen zich comfortabel voelt in het rollenspel en zien we het als een gedeelde verantwoordelijkheid van de deelnemers en organisatie om hierop te letten. We willen iedereen de kans bieden om het plezier van het rollenspellen te ontdekken en zich hierin te ontwikkelen. Gaandeweg leer je kennen welke rollen je liever niet speelt, welke je juist uitdagen en wat je leuk vindt.

Kostuum en Kleding

De kleren maken de man; naast jouw rollenspel zegt je kostuum ook al heel veel over wie je personage is. Daarom zijn kostuums onlosmakelijk verbonden met Levend Rollenspel. Een verhullende mantel of een zwierige rok, een tuniek met moddervlekken of juist mooi borduursel: je kostuum vertelt een verhaal en zal je helpen om je personage echt tot leven te laten komen. 

Maar hoe pak je dat aan? Je kunt ervoor kiezen om zelf je kostuum te maken, of om bestaande kleding aan te passen naar je personage. Dit kan best een uitdaging zijn, zeker als je nog weinig ervaring hebt. De ene kledingstijl is natuurlijk makkelijker dan de andere. Maar als je die uitdaging aangaat, krijg je er kleding voor terug die uniek is en precies past bij het personage wat jij in gedachten hebt. 

Voor wie liever niet alles zelf maakt, is kostuumdelen kopen natuurlijk ook een optie. Er zijn verschillende (web)winkels waar je kostuums en accessoires kan kopen die gericht zijn op Levend Rollenspel! Ook kun je met wat geluk en zoekwerk tweedehands kleding en kostuumdelen vinden. Zoek naar iets wat bij jouw personage en het evenement past en stel zo stukje bij beetje je kostuum samen.

Het maken van een kostuum kan overweldigend lijken. Maak je echter geen zorgen, want er is genoeg hulp te vinden. In onze Sinder Events Community Discord kan je terecht met al je vragen en opmerkingen. Hier kan de community je helpen met advies over wat wel en niet te kopen, of met tips om kleding zelf te maken. 

De voorpret begint al bij het maken of samenstellen van een kostuum. Dus laat je inspireren, ga op zoek of pak die naald en draad!

Vechten en wapens

Met rollenspel en kostuums probeer je personages en werelden zo geloofwaardig mogelijk te maken. Ditzelfde geldt ook voor gevechten tussen personages. Bij een spannend verhaal hoort vaak actie, dus bij veel Levend Rollenspel evenementen komen ook gevechten voor. Dit kunnen grootse veldslagen zijn tegen legers, overvallen van rovers of een duel tussen ridders. En zo nog veel meer scenario’s.

Om dit veilig uit te beelden, worden LARP wapens gebruikt, gemaakt van schuim of latex. Sommigen zijn zo goed gemaakt, dat ze er erg realistisch uit kunnen zien. Wie door deze wapens wordt geraakt, komt er zonder kleerscheuren vanaf. Zolang ze normaal worden gebruikt, doet het schuim zijn werk en voel je geen pijn.

Deze wapens gebruikt je om toffe gevechten mee te maken. In de praktijk hebben de meeste LARPs - en de onze ook - regels. De regels zijn er om het vechten eerlijk te houden. Zo kan je personage maar een bepaalde hoeveelheid klappen opvangen, voordat je aan je wonden bezwijkt. Maar nog belangrijker is het geloofwaardig uitspelen van de actie. Naar je arm grijpen wanneer een pijl je treft, schreeuwen naar de tegenstander en op je knieën vallen wanneer de ander je heeft overwonnen. Actie scènes zoals je in films wel eens ziet? Bij Levend Rollenspel maak je die met elkaar.

Elk gevecht is deel van het verhaal. Tegen wie je vecht, waarom je vecht en wat er allemaal gebeurt in de strijd: dit zijn allemaal dingen die meespelen in hoe je personage de gevechten ervaart. Het gevaar van een gevecht geeft spanning, want het leven van je personage staat op het spel. Maar ook als jij (of je personage) liever niet fysiek vecht, kun je spel maken door de gewonden te genezen, de lijken te beroven of in paniek weg te vluchten. 

Een gevecht heeft meestal een duidelijke winnaar en verliezer: dat wil niet zeggen dat het spel ook draait om winnen of verliezen. Want het is ook niet leuk als je altijd moet winnen en je daarom de klappen van anderen negeert of op een andere manier oneerlijk speelt. De figuranten of andere spelers die tegenover je staan zijn Uit Spel niet je tegenstanders. Uiteindelijk wil je allemaal hetzelfde: een tof, spannend gevecht dat leuk is om uit te spelen.

Lijst van termen

Net als bij elke hobby, heeft Levend Rollenspel een aantal eigen termen. Deze kunnen nog wel eens verschillen per Levend Rollenspel organisatie, maar een deel is inmiddels al vrij algemeen. Wil je makkelijker mee kunnen praten over Levend Rollenspel? Dan is dit lijstje een goed begin!

LARP

Staat voor ‘Live Action Roleplay’. Wij noemen dit bij Sinder Events vooral Levend Rollenspel.

Personage

Als je gaat LARPen, speel je een personage. Dit is de rol die je aanneemt en die je door middel van kostuum en rollenspel tot leven brengt.

Spelwereld

De wereld waar de personages zich in bevinden. In deze fictieve wereld speelt het spel zich af. Ieder evenement heeft een eigen spelwereld.

Speler

Als speler creëer je zelf een personage dat past in de spelwereld. Als dit personage betreed jij het spel, om daar de verhalen van van het evenement mee te maken en samen te spelen met de rest van de deelnemers.

Figurant

Als figurant werk je samen met de organisatie, om de spelers van een gave ervaring te voorzien. Zo speel je gedurende het weekend vaak meerdere rollen, om zo samen met je collega figuranten de wereld tot leven te brengen en de spelers uit te dagen.

Organisatie

De vrijwilligers die het evenement organiseren. Zowel in de voorbereiding als het draaien ter plekke.
Kijk hier om meer te weten over alle rollen in de organisatie.

In Spel en Uit Spel

Alles wat zich in de spelwereld en in het spel afspeelt wordt In Spel genoemd. Dat betekent dat alles wat met de echte wereld te maken heeft en zich niet in het spel afspeelt Uit Spel is. 

Voorbeelden:

  • Uit Spel wist Joost dat het personage van Sanne de zijne zou verraden, als ze de kans kreeg. Maar In Spel wist zijn personage dat niet, dus speelde hij dat zijn personage de hare vertrouwde. 

  • In Spel was het personage Heer Reinhardt woest toen hij zijn titel verloor. Uit Spel was de speler Joost heel blij, omdat hij de scene zo tof vond om te spelen.

  • In Spel vonden personages Barones Katherina onbetrouwbaar en vals. Uit Spel bleek haar speelster Sanne heel vriendelijk te zijn.

En meer...

Dit de basis, maar er zijn nog wel meer termen die bij het spel komen kijken! Elk van onze evenementen heeft ook een regelsysteem, waar meer termen in worden uitgelegd. Zorg dat je deze goed hebt doorgenomen, voordat je deelneemt!